et|icon_phone|
Bizi Arayabilirsiniz

0312-939-8610

et|icon_clock_alt|}
Çalışma Saatlerimiz

Hafta içi 09.00-18.00

13- Amazon Satıcılarının Ürün Teslimat Seçenekleri: FBA ve FBM

Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “e-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik. “Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un yakın […]

Burak Seyman tarafından yazılmıştır.

March 29, 2020 tarihinde
  • Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “e-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik.
  • “Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un yakın gelecekte neler yapacağından bahsetmiş, Amazon’un 2018 ve 2019 yılındaki karnesini incelemiştik.
  • “Pazar Yeri Olarak Amazon” başlıklı üçüncü bölümün ilk yazısında Amazon pazar yeri yapısından, müşterilerden, ürünlerden ve satıcılardan bahsetmiştik.
  • Bu yazımızda ise Amazon’daki üçüncü taraf satıcıların ürün teslimat seçeneklerini inceleyeceğiz.
  • Birinci taraf satıcı olarak Amazon, kendi sattığı ürünlerin teslimatını ve iade süreçlerini kendisi yönetmektedir. Pazar yerine katılan üçüncü taraf satıcıların ise üç farklı sipariş teslimat seçeneği bulunmaktadır:
      1. Fulfillment by Amazon – FBA
      1. Fulfillment by Merchant – FBM
      1. Seller Fulfilled Prime

1. Fulfillment by Amazon, FBA Nedir?

  • Fulfillment by Amazon nam-ı diğer FBA; Amazon tarafından sunulan, üçüncü taraf satıcıların ürünlerini depoda saklama, sipariş geldiğinde ürünü müşteriye kargolama, iadeyi kabul etme ve bu süreç boyunca müşteri ilişkilerini yönetmeyi kapsayan bir hizmettir.
  • Üçüncü taraf satıcılar FBA hizmetini kullanarak depolama, teslimat ve iade süreçlerindeki iş yükünü Amazon’a bırakabilir, bu sayede ürün geliştirme ve pazarlamaya daha fazla vakit ayırabilirler.
  • FBA hizmetini kullanmak isteyen bir satıcının yapması gerekenler şunlarla sınırlıdır:
    • a. Satmak istenilen ürünlerin listelerini satıcı panelinden envantere eklemek
    • b. Gönderilecek ürünlerin paketlemesi üzerinde gerekli barkod bulunmuyorsa, envanter (Inventory) sayfasından gönderilecek ürün kadar ürün barkodu temin etmek ve ürün paketlerine yapıştırmak.
    • c. Satıcı paneli üzerinden bir gönderi planı (shipping plan) oluşturmak ve gönderi barkodunu almak. Bu barkodu ürünlerin içinde bulunduğu ve taşıması yapılacak asıl kutuya yapıştırmak.
    • d. Taşıması yapılacak asıl kutuyu, gümrük vergisi vb. ödemeleri tamamlanmış ve doğrudan Amazon FBA deposuna teslim edilecek şekilde (Delivered Duty Paid, DDP usulüyle) göndermek.
  • Ürünler Amazon FBA deposu yetkilileri tarafından kabul edildikten sonra satıcının depolama, teslimat ve iade süreçleriyle ilgili hiçbir sorumluluğu kalmaz. Bu aşamadan sonra Amazon:
    • a. Sipariş geldiğinde, siparişin verildiği yere en yakın depodaki ürünü en hızlı şekilde yerinden alır.
    • b. Kargo gönderimi için ek paketleme yapar (ürünün boyutuna göre kutuya ya da hava kabarcıklı zarfa koyar).
    • c. Kendi lojistik altyapısıyla sipariş adresine ürünü teslim eder.
    • d. Ürün iade talebi oluşursa, müşteriden ürünü geri alır, iade bedelini müşteriye öder ve bu miktarı satıcıya aktarılacak ödemeden mahsup eder.
    • e. Yukarıdaki süreçler boyunca 7/24 müşterinin tercihine göre telefonla ya da internet üzerinden yerel dilde müşteri hizmetleri desteği sunar.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/fea05c63-ac07-4842-a763-ed3a9fcf6119/Untitled.png

  • Satıcılar Amazon’un sunduğu FBA hizmetinin karşılığında, ürünün boyutuna ve ağırlığına göre hesaplanan bir FBA hizmet bedeli öderler. Ek olarak her ay Amazon depolarına gönderilen ürünlerin kapladığı alan kadar FBA depolama bedeli ödenir. Bu bedeller, ürünlerin Amazon depolarına gönderim bedelininin dışındadır.
  • Ürünün iade edilmesi durumunda Amazon satış bedelinin tamamını alıcıya iade eder. Buna karşılık Amazon, FBA hizmet bedelini satıcıya iade etmez ve bunu bir masraf olarak satıcıdan alır.

2. Fulfillment by Merchant, FBM Nedir?

  • Üçüncü taraf satıcılar bu seçenekte verilen siparişlerin teslimatını kendi imkânlarıyla yapmayı taahhüt ederler. Satıcılar, sipariş geldikten sonra önceden belirtmiş oldukları süreler içerisinde ürünleri kendileri paketler, müşteriye kargolar, iadeleri kabul eder ve bu süreçteki müşteri ilişkilerini yönetir.
  • Bu seçenekle satacağınız ürünleri, hedef Amazon pazarındaki ülkede depolamadan, sipariş geldikçe Türkiye’den mikro ihracat prosedürüyle gönderebilirsiniz. FBM seçeceği hem daha fazla esneklik sağlar hem de bazı durumlarda Amazon deposuna gönderim bedeli ile FBA hizmet bedelinden daha ucuza gelir.
  • FBM teslimat yöntemini tercih eden bir satıcının karşılaşacağı senaryo şu şekildedir:
    • a. Müşteri tarafından sipariş verildikten sonra bu sipariş Orders sekmesinde görülür.
    • b. Sipariş verilen ürün depodan çıkarılarak gönderime hazırlanır.
    • c. Ürün mikro ihracat prosedürüyle sipariş detaylarındaki adrese gönderilir.
    • d. Gönderi takip numarası satıcı paneli üzerinden bildirilir, böylelikle müşteri ürünün ne zaman geleceğine yönelik bilgilendirilmiş olur.
    • e. Ürün iade talebi oluşursa Amazon iade bedelini müşteriye öder ve bu miktarı satıcıya aktarılacak ödemeden mahsup eder. Alıcı, iade edeceği ürünü satıcının daha önceden bildirdiği adrese geri gönderir.
    • f. Satıcı, yukarıdaki süreçler boyunca müşteri hizmetleri desteğini kendi imkanlarıyla sunar.
  • Satıcılar FBM teslimat yöntemini kullanırken, mikro ihracat prosedürüyle yapılacak gönderi bedelinden ve olursa iade gönderim bedelinden sorumlu olurlar.
  • Böylelikle Amazon pazar yerinin üçüncü taraf satıcılara sunduğu iki teslimat yöntemi olan FBA ve FBM yöntemlerinin ayrıntılarından ve nasıl işlediğinden bahsetmiş olduk. Sonraki yazımızda bu iki yöntemi karşılaştıracağız ve bu iki yöntemin ortasında konumlanan Seller Fulfilled Prime seçeceğini inceleyeceğiz.

Yeni yazı yayımladığımızda size haber vermemizi ister misiniz?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *