et|icon_phone|
Bizi Arayabilirsiniz

0312-939-8610

et|icon_clock_alt|}
Çalışma Saatlerimiz

Hafta içi 09.00-18.00

12 – Amazon Pazar Yeri Nedir, Nasıl İşler? Müşteriler, Ürünler ve Satıcılar

Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “e-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik. “Bir Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un […]

Burak Seyman tarafından yazılmıştır.

March 28, 2020 tarihinde
  • Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “e-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik.
  • “Bir Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un yakın gelecekte neler yapacağından bahsetmiş, Amazon’un 2018 ve 2019 yılındaki karnesini incelemiştik.
  • Bu yazımızla “Pazar Yeri Olarak Amazon” başlıklı üçüncü bölüme geçiş yapıyoruz.
  • Pazar yerleri temelde üç farklı unsurdan oluşur:
  1. Müşteriler
  2. Ürünler
  3. Satıcılar

1. Amazon Pazar Yerlerinde Müşteriler

  • Müşterilerden kasıt amazon.com vb. bir Amazon adresine gidip, arama ve satın alım yapan herkestir. Ürünler ve satıcılar müşteriler için vardır. Bu yüzden Amazon müşteri unsurunu fazlasıyla önemseyen bir şirket olarak satıcılardan bile daha fazla müşterilerine önem verir.
  • Birinci bölümdeki Amazon global pazar yerleri incelememizde ABD, Kanada, Almanya, Birleşik Krallık ve diğer ülkeleri incelerken aslında bu pazarlardaki müşteriler hakkında yeterince bilgi edindik.
  • Ortalama bir Amazon müşterisinin siteye gelme aşamasından satın alma aşamasına kadar yaşadığı deneyimi de ilerleyen yazılarda inceleyerek bir kısım dersler çıkaracağız.

2. Amazon Pazar Yerlerinde Ürünler ve Tek Liste Kuralı

  • Müşterilerin Amazon sitelerine gelmesinin asıl nedeni ürünlere ulaşmaktır. Pazar yerinin bütün içeriğini, görünümünü, varlığını da bu ürünler oluşturur.
  • Müşterilerin ürünler hakkında detaylı bilgilere ulaşabildiği web sayfasına “ürün detay sayfası” ya da “ürün listesi” veya kısaca “liste” denilmektedir. Satıcılar kendi ürünlerini “listeleme” yöntemiyle platforma ekleyerek ürün hakkında müşteriye göstermek istediği bilgileri paylaşır. Fonksiyon itibariyle listeler, satıcıların müşterilerin karşısına çıktığı ve bütün detaylarıyla ürününü pazarlayabildiği sayfalardır.
  • Bir e-ticaret sitesine gelen müşterinin satın almak istediği ürünü doğru bilgilerle hızlı ve kolay bir şekilde bulması önemlidir. Bu yüzden Amazon kendi pazar yerlerinde uyulması gereken bazı liste kuralları belirlemiştir (bu kuralların detaylarına ilerleyen bölümlerde değinilecektir). İşte bu kurallar içerisinden yapısal olarak pazar yerini şekillendiren bir kural vardır: Tek Liste Kuralı
  • Tek liste kuralı, her bir ürünün yalnızca tek bir ürün listesine sahip olabileceğini ifade eder. Daha önce platforma eklenmiş bir ürünü satmak isteyen satıcı kendine özel yeni bir liste açamaz, önceden açılmış ürün listesini kendi envanterine ekler ve o liste altında kendi satış fiyat teklifini sunar. Bu fiyat teklifleri o ürünün listesinin bir bölümünde “diğer satıcılar” başlığı altında gösterilir. Böylelikle satıcılar değil ürünler öne çıkar.
  • Amazon bir satıcı platformu olmak yerine ürün platformu olmayı bu kural yardımıyla başarmıştır. Amazon pazar yerlerinde bir arama yaptığınızda karşınızda birbirinden farklı ürünler görürsünüz, farklı satıcılar değil.
  • eBay vb. pazar yerlerine baktığınızda ise satıcı-ürün platformuna benzer bir yapıyla karşılaşırsınız. Bu platformlarda her satıcı kendi ürünleri için yeni başlık, açıklama ve görsellerle yeni bir liste oluşturabilir. Ancak bu özgürlük, tek bir ürünü aradıklarında bile müşterilerin onlarca farklı liste ile karşılaşmalarına sebep olur, bu da müşteri deneyimini zayıflattığı için satın alım oranlarını azaltır.
  • Bir satıcı olarak siz de satmak istediğiniz ürünlerin hedef Amazon pazarında listelenmiş olup olmadığını araştırmalısınız. Araştırmanız iki şekilde sonuçlanabilir:

Elinizdeki ürünlerin marka, model, çeşit ve tür bazında birebir aynısı

listelenmişse; o listeyi kendi envanterinize ekleyerek satış fiyatı teklifinizi sunabilirsiniz. Bu takdirde müşteri ürününüzü, önceden hazır olan o listenin başlığı, açıklamaları ve görseliyle görecektir. Liste üzerinde değişiklik talebinde bulunabilirsiniz ancak bu talepler genellikle olumsuz cevaplanmaktadır.

listelenmemişse; kendi ürün listenizi oluşturarak o ürünü platforma ekleyebilirsiniz. Bu takdirde listenin başlığını, açıklamalarını ve görselini siz belirleyebilir ve müşteriye istediğiniz sunumu yapabilirsiniz.

3. Amazon Pazar Yerlerinde Satıcılar

Amazon pazar yerlerinde iki satıcı türü bulunur: Birinci taraf satıcı (Amazon) ve üçüncü taraf satıcılar.

3.1. Birinci Taraf Satıcı olarak Amazon

Amazon pazar yerlerinde, bir şirket olarak Amazon öncelikle kendisi satıcı olarak yer almaktadır. Pazar yerinin kurucusu ve sahibi olduğundan da müşterilere birinci taraf satıcı olarak ulaşmaktadır.

Amazon tarafından satılan bu ürünlerin listelerinde “Ships from and sold by Amazon.com” ibaresini açıkça görebilirsiniz.

3.1.a. Amazon’un Kendi Markalı Ürünleri

  • Bir Şirket Olarak Amazon başlığında incelediğimiz üzere Amazon Lab126’da geliştirilen ve Amazon’a ait birçok ürün bulunmaktadır: Kindle’lar, Fire tabletler, Fire TV’ler, Echo markalı akıllı hoparlörler ve giyilebilir cihazlar…
  • Amazon’un kendi mühendislerinin geliştirdiği bu ürünlere ek olarak, Amazon’un sonradan satın aldığı Blink, Ring ve Eero gibi şirketlere ait güvenlik kameraları, akıllı kapı kilitleri ve routerlar gibi başka ürünler de bulunmaktadır.
  • İşte bu tür ürünlerin geliştirmesini de satışını da Amazon kendisi yapmaktadır.

3.1.b. Amazon’un Özel (Private Label) Markaları

  • Amazon, kendi geliştirdiği ürünleri markalamanın dışında, özel markalama (private labeling) yoluyla da onlarca özel marka (private label brand) oluşturmuştur. Özel markalama yönteminde ürünlerin geliştirilmesini ve üretimini fason üretici şirketler yaparken; markalama ve pazarlamayı da satıcı yapar.
  • Amazon’un bu yöntemle oluşturduğu markaların en önemlileri; AmazonBasics, Amazon Collection, Amazon Essentials, Pinzon, Solimo, Amazon Elements, Simple Joys by Carter’s, Goodthreads, Daily Ritual ve Lark & Ro olarak sıralanabilir. Referans

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/3e4e3771-01e6-4189-bd18-9120b0fa7879/Untitled.png

  • Bu markaların ürünlerini fason şirketler geliştirip üretirken, satışını Amazon kendisi yapmaktadır.

3.1.c. Amazon Vendor Programı ile Toptan Satın Aldığı Ürünler

  • Son olarak Amazon, başka markalı ürünleri üreticilerinden veya distribütörlerinden toptan satın alarak kendisi pazar yerinde satmaktadır.
  • Amazon, genellikle kârlılık gördüğü ürünleri satan şirketlere ulaşarak onlara yüksek sayıda ürünü düşük fiyatlarla almayı teklif eder. Eğer taraflar anlaşırsa satıcı bütün ürünleri Amazon’a gönderir ve Amazon da bütün ürünlerin ödemesini tek seferde yapar. Bu aşamadan sonra o ürünlerin sahibi Amazon olur.
  • Bu sürecin yönetimi için (pazar yerlerindeki müşterilere değil de) Amazon’a toptan satış yapan satıcılar Amazon Vendor programına davet edilir. Programa kayıt olan satıcılar Amazon Vendor Central üzerinden PPC reklamlarını yönetmek gibi çeşitli işlemleri kendileri yapabilirlerken, ürünlerin fiyatlandırması gibi bazı konularda kontrol sahibi Amazon’dur.

3.2. Üçüncü Taraf Satıcılar: Pazar Yerindeki Diğer Satıcılar

  • Amazon pazar yerlerinde, Amazon dışındaki diğer satıcılar müşterilere Amazon aracılığıyla ulaştıklarından üçüncü taraf satıcı olarak sınıflandırılırlar.
  • Şirketler üçüncü taraf satıcı olarak Amazon pazar yerlerindeki müşterilere kendi ürünleri gösterip satışını yapabilirler. Bunun için herhangi bir davet beklemeye gerek yoktur, doğrudan Amazon’a başvuru yaparak satıcı hesabının açılması istenebilir.
  • Üçüncü taraf satıcılara Amazon Seller da denir. Seller olarak pazar yerine katılan kişilerin faaliyetlerini yönetebilmesi için Seller Central adında bir yönetim paneli bulunmaktadır. Bu yönetim paneli aracılığıyla satıcılar envanterlerine ürün listeleri ekleyebilir, fiyat düzenlemeleri yapabilir, reklamlar yayımlayabilir ve kampanyalar düzenleyebilirler. Üçüncü taraf satıcılar, Amazon pazar yerindeki markaları ve ürünleri üzerinde tam hakimiyete sahiptir.
  • Üçüncü taraf satıcı tarafından satılan ürünlerin listelerinde “Sold by ” ibaresi bulunur.Satıcı İsmi
  • Aşağıdaki grafikten de görebileceğimiz üzere yıllar geçtikçe Amazon pazar yerindeki üçüncü parti satıcıların sayısı ve etkisi artmış, son yıllarda Amazon üzerindeki satışların %50’sinden fazlasını yapar hale gelmiştir.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/7051dd79-a79b-42aa-89bc-3d84b2a590f6/Untitled.png

  • Böylelikle Amazon pazar yeri yapısının üç unsuru olan müşteriler, ürünler ve satıcılar konusunu tamamlamış bulunuyoruz. Bir sonraki yazımızda üçüncü taraf satıcıların Amazon’da satış yaparken hangi teslimat şekillerini kullanabileceğinden bahsedeceğiz.

Yeni yazı yayımladığımızda size haber vermemizi ister misiniz?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *