et|icon_phone|
Bizi Arayabilirsiniz

0312-939-8610

et|icon_clock_alt|}
Çalışma Saatlerimiz

Hafta içi 09.00-18.00

14- Amazon Teslimat Programlarının Karşılaştırılması: FBA vs FBM ve Seller Fulfilled Prime

Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “E-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik. “Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un yakın […]

Burak Seyman tarafından yazılmıştır.

March 30, 2020 tarihinde
  • Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın “E-ihracat ve Amazon” adlı birinci bölümünde e-ihracat kavramından, mikro ihracat prosedüründen, e-ihracat platformu olarak pazar yeri modelinden, pazar yerinin avantajlarından, Amazon’un Amerika, Avrupa ve Asya – Pasifik’teki faaliyetlerinden bahsetmiştik.
  • “Şirket Olarak Amazon” adlı ikinci bölümde Amazon’un faaliyet alanlarından, iştiraklerinden, Amazon’un tarihi büyümesinden, Amazon Prime’dan, Amazon’un nasıl yönetildiğinden, Amazon’un yakın gelecekte neler yapacağından bahsetmiş, Amazon’un 2018 ve 2019 yılındaki karnesini incelemiştik.
  • “Pazar Yeri Olarak Amazon” başlıklı üçüncü bölümün geçen yazılarında Amazon pazar yeri yapısından ve üçüncü parti satıcılara sunulan FBA ile FBM teslimat yöntemlerinden bahsetmiştik.
  • Bu yazımızda ise Amazon’daki FBA ve FBM yöntemlerinin karşılaştırmasını yapacağız ve son kısımda bu ikisinin arasında bir çözüm olan Seller Fulfilled Prime’ı inceleyeceğiz.
  • Karşılaştırmaya geçmeden önce belirtmek gerekir ki bahsi geçen teslimat yöntemlerinden sadece birini seçmek zorunda değilsiniz. Bir ürün listesi altında FBA veya FBM teslimat yöntemleri için farklı fiyatlar belirleyerek teklif oluşturabilirsiniz. Satmak istediğiniz ürünün stoklarının bir kısmını FBA siparişler için hedef pazardaki Amazon depolarında; diğer bir kısmını da FBM siparişler için Türkiye’deki deponuzda siparişe hazır bekletebilirsiniz. Bu anlamda ürün bazında farklı stratejiler planlamanız gerekebilir.

1. FBA Teslimat Yöntemini Kullanmanın Avantajları

1.1. Amazon Prime Etiketine Sahip Olmak

  • Amazon’un dünyanın en büyük B2C e-ticaret platformu olmasının en büyük etkenlerinden birinin Prime servisi olduğundan geçen bölümde bahsetmiştik.
  • Kısaca Prime, Amazon’un müşterilerine abonelik modeliyle sunduğu bir hizmetler paketidir. Bunun içerisinden satıcıları en çok ilgilendiren hizmet, Amazon’un Prime müşterilerine sunduğu ücretsiz ve hızlı teslimat avantajı: Prime müşteriler Amazon siparişlerini bazı bölgelerde 2 saat içerisinde veya aynı gün ya da en geç 2 gün sonra teslim alıyorlar.

https://s3-us-west-2.amazonaws.com/secure.notion-static.com/8335bf41-8bd4-4888-ab17-e748e43e9d6d/Untitled.png

  • Bu yüzden de Amazon’dan alışveriş yapan kişilerin çoğu Prime üyesi. Öyle ki ABD’deki Prime üye sayısının 100 milyonu geçtiği ve ABD Amazon müşterilerinin %62’sinin Prime üyesi olduğu tahmin ediliyor. Prime müşterilerinin Amazon’da yaptıkları yıllık ortalama harcama $1400 iken Prime olmayan müşterilerin ortalama harcaması $600. Referans
  • İşte bu Prime üyelerinin birçoğu, ürünlerinin kısa sürelerde kendilerine ulaşmasını istediği için alışveriş yaparken satılan ürünün Prime etiketinin olup olmadığına dikkat ediyor. Hatta birçok müşteri Amazon’da arama yaptıktan sonra doğrudan filtreler kısmından Prime seçeneğini seçerek Prime kapsamında olmayan ürünleri arama sonuçlarından çıkartıyor. Bu da Prime kapsamında olmayan ürünlerin müşteriye ulaşmasını engelliyor.
  • VİDEO
  • Fulfillment by Amazon (FBA) hizmeti de tam olarak bu aşamada devreye giriyor. Eğer siz, satacağınız ürünleri FBA hizmetine dahil edip Amazon depolarına gönderir ve siparişe hazır halde bekletirseniz Prime etiketine hak kazanırsınız. FBA depolarına gönderdiğiniz ürünler Amazon pazar yerinde Prime etiketi ile gösterilir, bu sayede:
    • Yapılan aramalarda çıkmanız daha muhtemel hale gelir ve daha fazla ziyaretçiye ulaşırsınız.
    • Ziyaretçiler teslimatın Amazon tarafından ücretsiz ve hızlı bir şekilde yapılacağından emin olurlar.
    • Siparişe ilişkin çıkan sorunlarda Amazon müşteri hizmetlerinin yardım edeceğini ve hızlı bir çözüm sunulacağını bilirler.

1.2. Buy Box Rekabetinde Önde Olmak

  • Önceki yazılarımızda Amazon kataloğunun tek liste kuralıyla oluştuğundan ve her özgün ürünün yalnızca bir tane listesi olabileceğinden bahsetmiştik. İşte bu listeler altında her satıcı kendi satış teklifini göstererek yine Amazon’a özgü türden bir rekabete giriyor: Buy Box Rekabeti
  • Buy Box, aynı ürün listesinde birden fazla satıcının satış teklifinin bulunduğu durumlarda, müşteri herhangi bir satıcı tercihi yapmadan ürünü sepete eklediğinde hangi satıcının teklifini kabul ettiğini belirleyen bir sistemdir. Müşteri “ben şu satıcıdan alacağım” demedikçe o listeden verilen siparişlerin hangi satıcı tarafından yapılacağını belirler.
  • Müşterilerin çoğunun bu ek işle uğraşmak için vakit harcamayacağı düşünüldüğünde Buy Box’ın seçtiği teklif olabilmek, satış yapmak ile satış yapamamak arasındaki ince çizgi olarak görülecektir. Eğer başka satıcılar tarafından da satılabilecek bir ürün satmayı planlıyorsanız Buy Box rekabetinde önde olmanız gerekecektir.
  • Buy Box sisteminin hangi teklifi seçeceği birçok farklı kritere göre belirlenmektedir. Satıcı dönütü (seller feedback), önceki siparişlerden müşterilerin memnuniyet oranı, fiyat teklifinin rakiplere göre uygunluğu gibi. İşte Buy Box’ın değerlendirdiği bu kriterlerden biri de teklifin FBA kapsamında olup olmadığıdır.
  • Bir ürün satış teklifinin FBA hizmetine dahil olması, Buy Box’ın seçtiği teklif olma konusunda doğrudan bir avantaj sağlamaktadır ve satış şansını yükseltmektedir. Bu sebeple diğer satıcıların sizle rekabet edebileceği bu alanda FBA hizmetini kullanmak sizin o listeden satış yapmanızı sağlayacak ana unsur olabilir.

1.3. Lojistik Kolaylık

  • Ürünler bir kez Amazon FBA depolarına gönderildikten sonra günde 10 tane ya da 1000 tane sipariş verilsin hiç fark etmez, Amazon paketleme, gönderme ve iade operasyonlarının tamamını kendisi yürütür.
  • Bu sayede satıcılar (özellikle yüksek sayıdaki) siparişlerin paketleme ve gönderimiyle uğraşmak yerine işini büyütmeye vakit ayırabilir.

1.4. Hızlı Teslimat

  • Hem ürünün müşteriye yakın yerde depolanması hem de Amazon’un gelişmiş lojistik altyapısı hızlı teslimatı mümkün kılar ve bu durum müşteri memnuniyetini sağlar. FBA hizmeti alınan ürünlerin siparişinde çoğunlukla geç teslimat gibi bir problemle karşılaşılmaz ve satıcıların her uluslararası gönderide karşı karşıya geldiği teslimat süresi riski en aza indirilmiş olur.
  • Eğer teslimat konusunda bir gecikme olur da bu sebeple müşteri ürünü iade ederse Amazon; alıcıya ürün ücretini iade eder, satıcıya da olaya ilişkin bir tazminat (reimbursement) öder. ?

1.5. Yerel Dilde Müşteri İlişkileri Yönetimi

  • FBA hizmeti ile Prime kapsamına dahil olan bütün ürünlerin siparişe ilişkin müşteri ilişkilerini Amazon kendisi yürütmektedir. Siparişe ilişkin müşteri ilişkilerine; siparişin verilmesi, gönderinin yapılması, teslimat ve iade prosedürü gibi bütün ilişkiler girmektedir.
  • Müşteriler Amazon’un sunduğu araçları kullanarak kargolarının nerede olduğunu ve ne zaman geleceğini görebilir ya da isterlerse telefonla arayarak isterlerse web sitesi üzerinden yazarak Amazon’un müşteri ilişkilerine 7/24 ulaşabilirler.
  • En önemlisi de Amazon bu müşteri ilişkileri hizmetini pazar yerinde hitap ettiği müşterinin yerel dilinde yürütmektedir. Örneğin, ABD’deki satışlarınız için İngilizce, Fransa’daki satışlarınız için Fransızca ve Japonya’daki satışlarınız için Japonca müşteri ilişkileri hizmeti Amazon tarafından sağlanmaktadır.
  • Bu kapsamıyla FBA, e-ihracatın en önemli unsurlarından yerelleşme ve müşterinin dilini konuşma hususunda büyük avantaj sağlamaktadır. Satıcılar buradan aldığı ivmeyle uluslararası büyümelerini hızlandırabilirler.

1.6. Amazon Markasına Duyulan Güven

  • Müşteriler Fulfilled by Amazon ibaresini gördükleri listelerde, dünyanın en müşteri merkezli şirketi olan Amazon’dan hizmet alacaklarını bilirler. Bu sebeple satın alma konusunda daha az endişeyle hareket eder ve daha hızlı bir şekilde satın alım kararı vererek ödeme yaparlar.

————————

2. FBM Teslimat Yöntemini Kullanmanın Avantajları

2.1. Stok Üzerinde Tam Kontrol

  • Satmakta olduğunuz ürünlerle ilgili bir sorun yaşarsanız, ürünler kendi deponuzda olduğundan hızlı bir şekilde ürünler üzerinde değişiklikler yapabilir ve çözüm bulabilirsiniz. Bu açıdan FBM yönteminde, ürünleri siparişten önce başka bir yere göndermediğinizden kendi stoğunuz üzerinde doğrudan kontrol sahibi olursunuz.
  • Ancak FBA depolarına gönderilmiş ürünler için maalesef böyle bir imkân bulunmamaktadır. Eğer depolara hatalı ürünler gönderilmişse ya bu ürünlerin size geri gönderilmesini isteyeceksiniz (ship-to address) ya da Amazon tarafından yok edilmesini (dispose) tercih edeceksiniz.
  • Kendi deponuza geri gönderim, sorunların çözülmesi ve yeniden FBA deposuna gönderimin maliyeti hayli yüksek olabilir. Amazon’un sunduğu yok etme (disposal) hizmeti de ürün sayısınca hesaplanan bir ek ücrete tabidir.

2.2. Az Gönderimde Düşük Maliyet

  • FBM teslimat yöntemi tercih edildiğinde, önceki yazıda bahsedilen FBA hizmet bedeli ve FBA depolama bedeli gibi ücretler ödenmemektedir. Onun yerine Türkiye’den hedef ülkeye yapılan mikro ihracat gönderi bedeli ödenmektedir.
  • FBM yöntemi ile teslimat, özellikle az sayıda ürünün Türkiye’ye yakın bir pazara gönderildiği senaryolarda maliyet avantajı oluşturabilmektedir. Buna rağmen çok fazla sayıda ürünün Türkiye’ye uzak bir pazara sürekli gönderildiği senaryolarda, FBA yöntemiyle tek seferde binlerce ürün göndermek daha mantıklı olabilmektedir.

2.3. Hedef Ülkelerde Ek Vergilere Tabi Olmama

  • Türkiye’de bulunan bir kısım ürününüzü FBA depolarına göndermek isterseniz, o ürünlerin depolamasının yapıldığı ülke ile bir bağ kurmuş olursunuz. Ürünlerin oluşturduğu bu bağ, örneğin ABD’de sales tax adı verilen vergisel yükümlülüğün, Avrupa’da ise VAT adı verilen vergisel yükümlülüğün doğması için kendi başına yeterli bir sebeptir.
  • FBM teslimat yönteminde ise ürünler Türkiye’de depolanır ve sipariş geldiğinde faturası Türkiye’de kesilerek, mikro ihracat ile yurt dışına gönderilir. Bu anlamda FBM ile teslimat yapan bir satıcı aslen Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı vergi mükellefidir ve yükümlülüklerini yerine getirir.
  • FBM yöntemiyle ürün gönderimlerinde dahi bazı limitlerin aşılması halinde yine aynı ek vergisel yükümlülükler gündeme gelebilir. Ancak FBA depolarına ürün gönderdiğinizde çoğu kez bu limitlerden bağımsız olarak doğrudan ek vergisel yükümlülüklerle karşılaşırsınız. Bu açıdan ürünlerinizi FBA depolarına göndermeden önce hedef pazardaki yükümlülüklerinizi araştırmanız doğru olacaktır.
  • FBA ve FBM teslimat yöntemlerini ayrıntılı bir şekilde karşılaştırmış olduk. Son olarak FBA’in ve FBM’in bazı avantajlarının karmasından oluşan Seller Fulfilled Prime hususuna da bi’ göz atalım.

3. Seller Fulfilled Prime (SFP) Nedir?

  • Seller Fulfilled Prime kısaca, FBA depolarına ürün göndermeden Prime kapsamında ürün satmayı mümkün kılan bir programdır. Bu seçenekte satıcı; (FBM’de olduğu gibi) ürünün depolamasını, gönderimini ve iadesini kendisi yapmakta ancak yine de (FBA’de olduğu gibi) Prime kapsamında yukarıdaki bazı avantajları kazanabilmektedir.
  • Bu programla gönderim yapabilmek için, Amazon’un önceden belirlemiş olduğu aynı gün teslim, ertesi gün teslim gibi katı gönderim kurallarına uymak gerekiyor. Amazon denetim için öncelikle programa başvuru alıyor, sonrasında adaylara belirli bir deneme süresi verip performans değerlendirmesi yapıyor ve başarılı olanı kabul ediyor. Ürünlerin her seferinde Türkiye’den bu kurallara uygun gönderimi çok zordur, bu yüzden Türkiye’deki depodan yapılacak mikro ihracat gönderileriyle bu programa kabul almak pek mümkün görünmemektedir.
  • Ancak Seller Fulfilled Prime seçeneğini hedef pazardaki üçüncü taraf depolama ve gönderim merkezlerini kullanarak değerlendirebilirsiniz. Hedef pazara ürün gönderiminde FBA deposu yerine başka bir depolama merkezi tercih etmek, çoğunlukla üçüncü taraf depolama merkezlerinin hizmet bedellerinin FBA bedellerinden daha düşük olması nedeniyle avantajlıdır.

KARŞILAŞTIRMA TABLOSU EKLENECEK

  • Böylelikle FBA ile FBM karşılaştırmasını yapmış ve Seller Fulfilled Prime konusuna göz gezdirmiş olduk.
  • Amazon ile E-ihracat 101 adlı çalışmamızın bundan sonraki kısımlarına “Amazon’da Satış” ve “Amazon’da FBA ile Satış” şeklinde iki ana başlık altında devam edeceğiz.

Yeni yazı yayımladığımızda size haber vermemizi ister misiniz?

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *